A Downfall egy kétszemélyes játék, amely a Third Reich meghódításáról szól a World War II-ben. Az egyik játékos a Western Allies-t, a másik pedig a Soviet Union-at irányítja, közös erőfeszítésükben a Tengelyhatalmak elpusztítására. Bár a két játékos közös célja a Birodalom legyőzése, mindketten olyan győzelemre törekszenek, amely a háború utáni Európában való dominanciájukat szolgálja. Ennek érdekében mindkét játékos két frakciót irányít:
A nyugati játékos a Western Allies és az OKH frakciót irányítja, vagyis a német és a kisebb tengelyhatalmak seregeit, amelyek keleten harcolnak a Soviet Union ellen (Oberkommando des Heeres).
A szovjet játékos irányítja a szovjet frakciót és az OKW frakciót, vagyis a nyugati szövetségesekkel nyugaton szemben álló German and Italian hadseregeket (Oberkommando der Wehrmacht).
A játékmenetet a Downfall innovatív kezdeményezéssávja vezérli. A kezdeményező frakció választ egy sorrendet, kifizeti a kezdeményezés költségét a jelzőjének a sávon történő előremozdításával, és végrehajtja a sorrendet. Ezután a kezdeményező frakció (a jelzők frissített pozíciói alapján) kiválasztja a következő sorrendet. Nincs meghatározott játékmenet; a kezdeményezési költségek határozzák meg, hogy ki következik. A frakciójelzők sávon történő előrehaladása stratégiai eseményeket, időjárás-változásokat és a játékkörök előrehaladását is elindítja.
A parancslapok tartalmazzák az egységek mozgatására és a harc megkezdésére használt hadműveleti parancsokat, valamint az általános toborzási, gépesítési, partizánhadviselési, logisztikai és stratégiai hadviselési parancsokat.
A stratégiai eseménykártyák olyan játékmechanikákat irányítanak, mint a légi támogatás, az utánpótlás-ellenőrzések, az erősítések, a fejlesztések és a Action Cards elosztása.
Az akciókártyák az egyes frakciók egyedi képességeit képviselik, és kijátszhatók parancsok kiegészítésére vagy harci előnyök szerzésére.
A hanyatlás a tengelyhatalmak terjeszkedésének tetőpontján, 1942 novemberében kezdődik, és 1945 májusában, Németország kapitulációjával ér véget. A játékosok land egységeket, légi egységeket, partizánokat, flottákat és tengeralattjárókat irányítanak ebben a titáni küzdelemben. Mivel mindkét játékos ellentétes frontokon harcoló frakciókat irányít, folyamatosan támadásokat kell indítania és kétségbeesett védekezést kell végrehajtania. A keleti fronton a történelem legnagyobb land háborúja Sztálingrádtól Berlinig tart; nyugaton a land hadviselés, a tengeri műveletek, a kétéltű partraszállások és a stratégiai hadviselés egyesül a győzelemért folytatott küzdelemben.
Chad Jensen tíz éven át kutatta és kísérletezett a Downfall játékkal, inspirációt merítve a klasszikus stratégiai második világháborús játékokból, és beépítve Fighting Formations kezdeményezőrendszerének ötleteit, hogy eljusson a négyfrakciós, kétfrontos tervezési megközelítéshez. John Butterfield ott vette át a dizájnt, ahol Chad abbahagyta, és így fejezte be.
GYERE! TÁRSASOZZ VELÜNK!
Downfall is a two-player game on the conquest of the Third Reich in World War II. One player controls the Western Allies and the other the Soviet Union in their joint effort to destroy the Axis. Though the two players share the goal of defeating the Reich, each seeks a victory that favors their dominance in post-war Europe. To this end, each player controls two factions:
The Western player commands the Western Allies faction and the OKH faction, that is the German and minor Axis armies battling the Soviet Union in the east (Oberkommando des Heeres).
The Soviet player commands the Soviet faction and the OKW faction, that is the German and Italian armies facing the Western allies in the west (Oberkommando der Wehrmacht).
Gameplay is driven by Downfall’s innovative initiative track. The faction with the initiative chooses an order, pays its initiative cost by advancing their marker along the track, and performs the order. Then, the faction with the initiative (based on the updated positions of the markers) chooses the next order. There is no set sequence of play; initiative expenditures determine who goes next. The progress of faction markers along the track also trigger strategic events, changes in weather, and advancement of game turns.
Order chits include operational orders used to move units and initiate combat and general orders for recruitment, mechanization, partisan warfare, logistics, and strategic warfare.
Strategic event cards drive game mechanics such as air support, supply checks, reinforcements, upgrades, and the distribution of Action Cards.
Action cards represent capabilities unique to each faction and can be played to augment orders or gain advantages in combat.
Downfall begins at the high-water mark of Axis expansion in November 1942 and ends in May 1945 at Germany’s surrender. The players control land units, air units, partisans, fleets, and submarines in this titanic struggle. With both players in command of factions on opposite fronts, each is constantly challenged to launch offensives and conduct desperate defenses. On the east front, the greatest land war in history sweeps from Stalingrad to Berlin; in the west, land warfare, naval operations, amphibious invasions, and strategic warfare combine in the quest for victory.
Chad Jensen researched and experimented with Downfall over a ten-year period, taking inspiration from classic strategic WWII games and incorporating ideas from his Fighting Formations initiative system to arrive at the four-faction, two-front design approach. John Butterfield has picked up the design where Chad left off, bringing it to completion.